VolksLiga​ ​vraagt​ ​directe​ ​opschorting​ ​plannen​ ​LEZ


Mechelen​ ​-​ ​Tegen​ ​volgende​ ​zomer​ ​wil​ ​het​ ​stadsbestuur​ ​overgaan​ ​tot​ ​de​ ​invoering​ ​van een​ ​lage​ ​emissiezone​ ​(LEZ).​ ​In​ ​deze​ ​zone​ ​mogen​ ​bepaalde​ ​oude​ ​diesels​ ​en​ ​op​ ​latere termijn​ ​ook​ ​oude​ ​bezinewagens​ ​niet​ ​meer​ ​rijden,​ ​op​ ​straffe​ ​van​ ​een​ ​hoge​ ​boete.​ ​In Antwerpen,​ ​waar​ ​deze​ ​zone​ ​al​ ​bestaat,​ ​blijkt​ ​nu​ ​dat​ ​ondanks​ ​de​ ​maatregel​ ​de luchtvervuiling​ ​eerder​ ​is​ ​toegenomen.​ ​Voor​ ​de​ ​nieuwe​ ​Mechelse​ ​partij​ ​VolksLiga,​ ​die eerder​ ​al​ ​tegen​ ​de​ ​plannen​ ​was,​ ​is​ ​dit​ ​het​ ​signaal​ ​om​ ​de​ ​princiepsbeslissing​ ​in Mechelen​ ​terug​ ​te​ ​draaien.

Voor​ ​lijsttrekker​ ​Henning​ ​Van​ ​Duffel​ ​is​ ​dit​ ​ondertussen​ ​het​ ​derde​ ​duidelijke​ ​bewijs​ ​dat​ ​een lage​ ​emissiezone​ ​haar​ ​doel​ ​voorbijschiet.​ ​De​ ​twee​ ​voorgaande​ ​bewijzen​ ​betroffen internationale​ ​studies:​ ​“In​ ​de​ ​eerste​ ​studie​ ​uit​ ​2013​ ​beweren​ ​de​ ​onderzoekers​ ​dat​ ​de luchtkwaliteit​ ​erop​ ​zou​ ​verbeteren​ ​met​ ​hooguit​ ​3​ ​procent​ ​en​ ​de​ ​tweede​ ​studie​ ​uit​ ​2015 weerlegt​ ​dit​ ​cijfer​ ​door​ ​resultaten​ ​te​ ​publiceren​ ​dat​ ​er​ ​op​ ​1​ ​specifiek​ ​onderdeeltje​ ​fijn​ ​stof​ ​na geen​ ​verbeterde​ ​luchtkwaliteit​ ​is,”​ ​zegt​ ​hij.

Van​ ​Duffel​ ​spoort​ ​de​ ​Mechelse​ ​beleidsmakers​ ​aan​ ​om​ ​de​ ​LEZ​ ​af​ ​te​ ​voeren,​ ​nog​ ​voor​ ​er kosten​ ​worden​ ​gemaakt​ ​om​ ​de​ ​maatregel​ ​in​ ​voege​ ​te​ ​laten​ ​gaan.​ ​Hij​ ​vind​ ​het​ ​“tenenkrullend” dat​ ​beleidsmakers​ ​dit​ ​nog​ ​tegen​ ​beter​ ​weten​ ​in​ ​als​ ​schone​ ​lucht​ ​blijven​ ​verkopen:​ ​“In​ ​plaats van​ ​de​ ​mensen​ ​voor​ ​te​ ​liegen​ ​en​ ​te​ ​willen​ ​aftroggelen,​ ​wees​ ​eerlijk​ ​en​ ​trek​ ​de princiepsbeslissing​ ​in.”​ ​Voor​ ​VolksLiga​ ​zijn​ ​er​ ​wel​ ​alternatieven​ ​om​ ​schonere​ ​lucht​ ​te​ ​krijgen, maar​ ​dat​ ​is​ ​volgens​ ​de​ ​partij​ ​niet​ ​met​ ​een​ ​simpele​ ​maatregel​ ​geklaard.

“De​ ​reële​ ​kost​ ​van​ ​verminderde​ ​uitstoot​ ​loopt​ ​op​ ​tot​ ​miljarden,​ ​want​ ​fundamenteel​ ​moet​ ​je onze​ ​drukste​ ​verkeersassen​ ​ondergronds​ ​steken​ ​met​ ​luchtkokers​ ​die​ ​de​ ​lucht​ ​nog​ ​eens zuiveren.​ ​Dat​ ​is​ ​onbegonnen​ ​werk.​ ​Maar​ ​de​ ​weginfrastructuur​ ​zodanig​ ​aanpassen​ ​dat​ ​je​ ​de helft​ ​minder​ ​verkeerslichten​ ​nodig​ ​hebt​ ​en​ ​meer​ ​doorstroming​ ​creëert,​ ​is​ ​een​ ​haalbare​ ​en milieuvriendelijke​ ​maatregel.​ ​Zeker​ ​als​ ​je​ ​weet​ ​dat​ ​auto’s​ ​opgeteld​ ​massa’s​ ​uren​ ​per​ ​dag voor​ ​een​ ​rood​ ​licht​ ​stilstaan.”​ ​klinkt​ ​het​ ​verder​ ​nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat graag een reactie achter, maar wees beschaafd en speel op de bal. Wij behouden ons voor om reacties die in strijd zijn met het strafrecht zonder waarschuwing te verwijderen.